کاربرد پرینت سه بعدی در پزشکی

امروزه تکنولوژی پرینت سه بعدی به نامی آشنا در ساخت صنایع و قطعه های مختلف، تبدیل شده است. یکی از زمینه هایی که پرینترهای سه بعدی در آن استفاده زیادی دارند، صنعت پزشکی است. در حال حاضر از پرینترهای سه بعدی در قسمت های مختلف پزشکی استفاده می شود و به توسعه علم پزشکی کمک زیادی می کند. برای آشنایی با کاربردهای پرینتسه بعدی در صنعت پزشکی در این مقاله همراه ما باشید.

پرینتر سه بعدی
پرینتر سه بعدی

پرینت سه بعدی در پزشکی

همان طور که از نام آن پیداست، پرینت سه بعدی فرایندی است که در آن یک شی به صورت سه بعدی پرینت شده یا ساخته می شود. پرینترهای سه بعدی در انواع مختلفی وجود دارند و کارایی های مختلفی دارند. یکی از زمینه هایی که از پرینت سه بعدی به صورت وسیع استفاده می شود، پزشکی است. این پرینترها با توجه به متریالی که در آن ها استفاده می شود، می توانند در زمینه های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه ما به معرفی مهم ترین کاربردهای پرینت سه بعدی در پزشکی می پردازیم.

۱-کاهش هزینه ساخت اندام مصنوعی

یکی از کاربردهای مهم پرینت سه بعدی در زمینه پزشکی، کاهش هزینه های ساخت اندام های مصنوعی بدن است. در این مورد روش کار به این صورت است که ابتدا اندام طبیعی و مصنوعی بدن شخص اسکن می شود و با استفاده از کامپیوتر یک مدل سه بعدی ساخته می شود، به طوری که تقارن اندام ها حفظ شود. سپس با استفاده از پرینتر سه بعدی اندام مورد نظر در زمانی کوتاه ساخته می شود.

 با استفاده از این پرینترها اندام های مصنوعی بدن به راحتی و با قیمتی پایین تولید می شوند و در اختیار افراد مختلف قرار می گیرند. البته این روش به صورت فراگیر مورد استفاده قرار نمی گیرد ولی به احتمال زیاد در آینده در تمامی کشورها استفاده خواهد شد.

پرینتر سه بعدی
پرینتر سه بعدی

۲-دندان پزشکی و ارتودنسی

یکی دیگر از زمینه های پزشکی که تحت تأثیر ظهور پرینت سه بعدی قرار گرفته است، عرصه دندان پزشکی و ارتودنسی دندان است. استفاده از این پرینتر در زمینه دندان پزشکی به قدری جامع است که یک پرینتر سه بعدی می تواند به یک متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک تبدیل شود.

از پرینتر سه بعدی برای ردیف کردن دندان ها، ایمپلمنت، پروتزهای دندانی و موارد مشابه این چنینی استفاده می شود. به عنوان مثال شرکت invisible aligner یک برند تجاری معتبر است که در زمینه ردیف کننده های شفاف فعالیت می کند و به مشتریان خود خدمات ارائه می دهد.

پرینتر سه بعدی
پرینتر سه بعدی

۳-آزمایشگاه پرینتر سه بعدی

آزمایشگاه پرینتر سه بعدی، از دیگر خدمات پرینت سه بعدی در زمینه ی پزشکی است. در این زمینه کار بر روی پرینت سه بعدی مدل های خاصی است که پزشک ممکن است با آن روبرو شود. به عنوان مثال یک پزشک می تواند عمل جراحی را ابتدا بر روی یک مدل پرینت شده انجام دهد و به نوعی خود را برای عمل جراحی اصلی آماده کند.

در حال حاضر بیمارستان های زیادی در سراسر دنیا سعی می کنند از آزمایشگاه های پرینت سه بعدی در مجتمع خود استفاده کنند و با این کار به متخصصین مراقبت های بهداشتی کمک کنند تا کار خود را بهتر انجام دهند.

۴- ایمپلنت استخوان قابل رشد

این روش که در ابتدا بر روی حیوانات آزمایش شد، نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشت. در این آزمایش ها ایمپلنت های ساخته شده با پرینت سه بعدی، با پوشش شیمیایی در قسمت های مختلف بدن حیوانات قرار گرفتند و به خوبی جایگزین بافت های قبلی شدند. این ایمپلنت ها می توانند جایگزین استخوان های واقعی شوند و مانند استخوان های واقعی در بافت بدن قرار گیرند.

از این روش می توان برای ترمیم آسیب های جانبازان دوران جنگ و یا تصادف استفاده کرد. همچنین می توان به نوزادانی که از ابتدا دارای مشکل جمجمه هستند، کمک فراوانی کرد. البته این روش فعلاً در مرحله آزمایشگاهی است ولی در آینده می تواند به زمینه پزشکی کمک شایانی کند.

پرینتر سه بعدی
پرینتر سه بعدی

۵-پرینت سه بعدی چشم مصنوعی

یکی از مشکلات عمده در زمینه پزشکی، مشکل بیماران نابینا است که بینایی چشم خود را به دلایل مختلف از دست داده اند. در حال حاضر چشم های مصنوعی که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخته می شوند، بیشتر کاربرد آرایشی دارند و برای برگرداندن زیبایی از دست رفته صورت استفاده می شوند ولی در آینده ممکن است محققان بتوانند این چشم های مصنوعی را به صورت انسان پیوند بزنند و بتوانند بینایی از دست رفته افراد را به آن ها برگردانند.

در صورت به نتیجه رسیدن پیوند چشم های مصنوعی، صنعت پزشکی با پیشرفت چشمگیری روبرو می شود که می تواند به جامعه بشریت کمک بزرگی کند.

پرینتر سه بعدی

۶- پرینت سه بعدی DNA

دیگر کاربرد پرینت سه بعدی در زمینه پزشکی، پرینت DNA به صورت سه بعدی است که در حال حاضر در برخی مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از پرینترهای سه بعدی می توان ژن ها را در یک شب ایجاد کرد و مورد استفاده قرار داد. همچنین می توان رشته های DNA را چند برابر طولانی تر از رشته های مصنوعی ساخته شده کنونی، ساخت و در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار داد. این روش می تواند باعث تسریع تحقیقات در زمینه های مختلف شود و از لحاظ دقت نیز دقت برابری با روش های کنونی مورد استفاده توسط مهندسان زیست دارد.

نظر دهید
میانگین نظرات
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Libclaimb
Libclaimb
2 سال قبل

http://vsviagrav.com/ – online pharmacy

کمک نیاز دارید؟ تماس از طریق واتساپ