اموزش شیت بندی معماری

شیت بندی

شیت بندی در معماری به این معنا است که طرح نهایی پروژه و پلان را ارائه کنیم، به این معنا که تمامی اجزای طرح ساختمان و معماری آن را تعریف کرده و چندین نمونه از این طرح ارائه دهیم. در نهایت این نمونه، نقشه خوانی شده و به صورت عملی اجرا می شود. به نوعی می توان گفت که شیت بندی از اصول معماری و طراحی نقشه است. در متن پیش رو به آموزش شیت بندی خواهیم پرداخت.

نحوه شیت بندی پروژه معماری

شیت های معماری به ۳ شکل قابل انجام است:

  1. ارائه دستی: در این روش تمامی نقشه های آماده شده را مجدد بر روی مقوا رسم می کنیم و پس از آن با استفاده از روش های راندو آن ها را راندو می کنیم.

  2. ارائه کامپیوتری: در این تکنیک با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری شیت بندی طراحی می شود. بعضی نرم افزار هایی که در این زمینه کاربرد دارند عبارت اند از: فتوشاپ، آرشیکد، اتوکد، اسکیچ آپ، پاورپوینت، تری دی استودیو مکس، رویت، راینو و بسیاری از نرم افزارهای دیگر .

  3. ترکیبی از شیت دستی و کامپیوتری: در این روش از هر دو روش بالا کمک گرفته و به صورت ترکیبی شیت را ارائه می دهیم.

شیت بندی معماری
شیت بندی معماری

اصول اولیه شیت بندی دستی

شیت بندی نمای کلی کار شما است که می توانید از آن برای ماکت سازی نیز بهره ببرید. به هنگام اجرای شیت های دستی یک سری اصول و نکات را باید مد نظر قرار داد که عبارت اند از:

خوانا بودن تمامی اجزا: به این معنا که اطلاعات فنی به دلایل گرافیکی یا کم بودن فضا نباید دچار ابهام شود.

کلاژ کردن اجزا ممنوع!: در شیت بندی نباید اجزا را جداگانه رسم کرد و سپس روی شیت بچسبانیم بلکه باید اجزا آرام آرام و پیوسته ترسیم شود.

کادربندی ممنوع: کادر بندی باعث می شود که شیت خشک و محدود شود.

یک شیت بندی اصولی و فنی خیلی کم نیاز به رنگ دارد و بهتر است تنها ده درصد آن رنگ شود.

یک شیت باید خود نشان دهنده معماری باشد و نیازی به توضیح نداشته باشد. در نتیجه نباید در یک شیت از کلمات و متن زیاد استفاده کرد.

از رسم ماشین، درخت، فیگور برای پر کردن شیت اجتناب کنید.

ترسیم اجزای تکراری جز در مواردی که بخواهیم روی یک جزء چند تحلیل متفاوت داشته باشیم امری اشتباه است.

می توان شیت را سیاه و سفید یا رنگی راندو کرد. برای ترسیم می توانید از روان نویس و یا خود نویس استفاده کنید. اگر قصد راندو کردن را دارید ابتدا اجزا را ترسیم کنید و سپس با رنگ راندو کنید.

  • شیت بندی معماری
    شیت بندی معماری
  • چگونگی ارائه کامپیوتری
  • ابتدا با استفاده از نرم افزارهای ذکر شده نقشه ها را در سه بعد رسم می کنیم و پس از آن از نقشه خروجی Jpeg یا JPG می گیرند. در نرم افزار فتوشاپ شیت نهایی طراحی و روی مقوا پلات گرفته می شود. نوع چیدن عکس ها، ترکیب رنگی و افکت ها بنابر سلیقه طراح خواهد بود و به تجربه او نیز بستگی دارد. در ارائه پایانی شیت توسط فوتوشاپ می توان از تصاویر ماکت نیز استفاده کرد.
  • شیت بندی
    شیت بندی
نظر دهید
میانگین نظرات
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کمک نیاز دارید؟ تماس از طریق واتساپ