کاربرد های پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی کاربردهای زیادی در زندگی روزمره و مشاغل مختلف دارد و توانسته است به شغلی پردرآمد در جامعه امروزی تبدیل شود. خدمات پرینت سه بعدی روز به رو در حال گسترش است و با استقبال رو به رو شده است. در این مقاله نیز به بررسی خدمات و کاربردهای پرینت سه بعدی خواهیم پرداخت تا آگاهی بیشتری نسبت به آن پیدا کنید.

پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی روش تولیدی است که نمونه اولیه طرح را در زمانی کمتر و با هزینه‌ای پایین می‌سازد و بهترین انتخاب در زمینه تولید افزونه می‌باشد. بسیاری از دانشجویان خلاق، مهندسان مکانیک، معماران و … برای طراحی صنعتی و طراحی نمونه‌های جدید از پرینت سه بعدی بهره می‌گیرند. پرینتر سه بعدی نیز با حرکت در سه محور طولی، عرضی و ارتفاع، نمونه‌هایی را با کمک قرار دادن لایه‌هایی که جنسشان از پلاستیک است، خواهد ساخت. استفاده از پرینت سه بعدی در گذشته تنها از جانب شرکت‌های بزرگ بوده اما امروزه عموم مردم به صورت فراگیر از خدمات پرینت سه بعدی استفاده می‌کنند. مجموعه ما در زمینه پرینت سه بعدی خدماتی ارزان و باکیفیت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا قطعات و طرح‌های شما در بهترین حالت ممکن اجرا شود.
پرینت 3 بعدی
پرینت ۳ بعدی

متریال پرینت سه بعدی

برای پرینت سه بعدی متریال مختلفی وجود دارد که شامل پلاستیک، سرامیک، فلز و مواد تمام رنگی می باشد. ابتدا باید مدل سه بعدی خود را انتخاب و آپلود کنید و سپس متریالی که مدنظرتان است را تعیین کنید. سپس با توجه به نوع کار و متریالی که انتخاب کرده اید از پرینتر مخصوصی برای پرینت سه بعدی استفاده خواهد شد. اگر مدلی در اختیار ندارید، ایده خود را با مجموعه ما در میان بگذارید تا راهنمایی های لازم صورت گیرد.
پرینت ۳ بعدی

کاربرد پرینت سه بعدی

از جمله کاربردهای پرینت سه بعدی به استفاده از آن در معماری، مجسمه سازی، ماکت سازی، انیمیشن، طراحی صنعتی، تولید انبوه، ساختن جواهر، پزشکی، دندانپزشکی، خودرو سازی، محصولات مصرفی، اسباب بازی، هوافضا و … می توان اشاره کرد که مزایای بسیاری نیز دارد و حوزه ای گسترده را در بر گرفته است.

مزایای به کارگیری پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی که در بخش های مختلفی کاربرد داشته و از مزایایی نیز برخوردار است که به شرح ذیل است:
•           قیمت پایین و در دسترس بودن آن
•           بهره گیری از آن در بخش ها و حوزه های متنوع
•           قابلیت تولید قطعات پیچیده که جزئیات بالایی دارند.
•           آسان بودن ایجاد قطعات تنها با ارسال فایل قطعه در اینترنت
•           پیاده سازی کردن ایده ها و اشکال ذهنی با هزینه ای پایین
پرینت 3 بعدی
پرینت ۳ بعدی

خدمات پرینت سه بعدی

با پرینت سه بعدی خواهید توانست مدل و ایده های آماده در زمینه صنعتی و … را به راحتی بسازید و یا طرح هایی که در ذهنتان است را پیاده سازی کنید و آن ها را به واقعیت مبدل کنید. خدمات پرینت سه بعدی سبب شده است انسان به سازنده ای برای جهان اطرافش تبدیل شود.
پرینت 3 بعدی
پرینت ۳ بعدی

قیمت پرینت سه بعدی

قیمت پرینت سه بعدی در ایران بر اساس ساعتی محاسبه می شود. البته عوامل دیگری مانند جنس و حجم ماده ای که پرینت می شود، پیچیدگی طرح، مدت زمانی که برای پرینت قطعه مورد نیاز است نیز بر قیمت آن تأثیرگذار هستند که به شرح آن ها نیز خواهیم پرداخت. مجموعه ما خدمات پرینت سه بعدی را با کم ترین قیمت در اختیارتان قرار خواهد داد که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

تأثیر جنس و حجم بر قیمت پرینت سه بعدی

جنس و حجم عوامل مهمی بر قیمت نهایی پرینت سه بعدی هستند و اینکه طراح چه ماده ای را برای این تکنولوژی انتخاب می کند بر آن تأثیرگذار است. رایج ترین ماده ای که در پرینت سه بعدی استفاده می شود PLA است که قیمت آن برای هر یک کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان می باشد.

 پیچیده بودن طرح و استفاده از ساپورت

گاهی از ساپورت برای برخی طرح‌ها می‌توان استفاده کرد. در واقع در برخی پرینترهای سه بعدی این امکان وجود دارد که با دو نازل بتوان کار کرد که مواد PVA از یک نازل خارج شوند و برای پرنیت قطعه به‌عنوان ساپورت عمل کنند. این ماده حلال در آب است و بعد از اینکه طرح به اتمام رسید از آب برای حذف ساپورت می‌توان استفاده کرد. قیمت در این روش بالا خواهد بود که سبب می‌شود طراحان از ساپورتی هم‌جنس با قطعه استفاده کنند که در این حالت حجم موادی که برای ساپورت است به حجم کل افزوده خواهد شد.

مدت زمانی که برای پرینت سه بعدی لازم است:

در پرینتر سه بعدی مدت زمان پرینت تحت تأثیر عوامل مختلفی است که بر کیفیت و استحکام قطعه تأثیر مستقیمی خواهند داشت. از جمله عواملی که بر سرعت پرینت تأثیر دارند شامل تراکم داخلی قطعه، ضخامت دیواره قطعه، قطر نازلی که استفاده می شود، ضخامتی که لایه های پرینت شده دارند و سرعت پرینت قطعه، می باشد.
پرینت 3 بعدی
پرینت ۳ بعدی

آشنایی با پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی را ماشین هوشمندی می‌نامند که برای ساخت سه بعدی محصولات از مواد اولیه و بر اساس مدل کامپیوتری عمل می‌کند. این دستگاه فعالیت خودش را به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌دهد که روی هم قرار می‌گیرند و سرانجام محصول فیزیکی شکل می‌گیرد. از پرینتر سه بعدی برای ساخت محصولات سرامیکی، فلزی، چوبی، پلاستیکی و … استفاده می‌شود و در واقع با توجه به متریالی که قرار است پرینت کنند، کاربردهای متنوعی خواهند داشت. به‌طور مثال در بخش تولید طلا و جواهر از پرینتر رزینی استفاده می‌شود و در بخش صنایع هوا و فضا و هم‌چنین در پزشکی از پرینتر فلزی استفاده می‌کنند.
پرینتر از فایلی دیجیتال جسم سه بعدی قابل لمسی تولید خواهد کرد و از آنجا که فعالیت خود را لایه‌لایه انجام می‌دهد به آن فرآیند افزودنی می‌گویند. این لایه‌لایه ساختن یعنی جسم از بخش پایین شروع به ایجاد شدن می‌کند و به ترتیب لایه‌های بیشتری روی آن قرار می‌گیرد تا در نهایت جسم کامل شود.
پرینت سه بعدی

کاربرد پرینت سه بعدی در پزشکی و دندانپزشکی

همان‌طور که گفته شد پرینتر سه‌بعدی در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای پرینتر سه‌بعدی در پزشکی و دندانپزشکی است. این پرینتر قادر به تولید محصولات شخصی‌سازی است. از این جهت در پزشکی کاربردها زیادی خواهد داشت مثلاً برای تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی از پرینتر فلزی استفاده می‌کنند و یا برای تولید کردن مدل‌های پزشکی در بخش پروتزهای دست‌وپا پرینتر سه بعدی کاربرد زیادی خواهد داشت. بسیاری از قطعات دندانپزشکی و دندان‌سازی با پرینت‌های سه بعدی و نرم‌افزارهای مختلف ساخته خواهند شد. برای تولید این قطعات شکل دهان و دندان بیمار مورد توجه قرار می‌گیرد و با دقت میکروسکوپیک عملیات انجام می‌شود.
پرینت سه بعدی

اهمیت پرینت سه بعدی در مدل سازی پزشکی

وقتی پزشکی با مدل سازی پرینت سه بعدی، اندامی که قرار است جراحی شود، در دست می گیرد به مشاهده وضعیت شکستگی و جراحت خواهد پرداخت و پلیت بازسازی سریع تر و دقیق تر قبل از جراحی کردن امکان پذیر می شود. این مدل سازی سرعت و دقت جراح را بالا می برد و سبب می شود بیهوشی بیمار کوتاه تر شود که سبب کم کردن خونریزی و هزینه های جراحی خواهد شد.

 کاربرد پرینت سه بعدی در ساخت طلا و جواهر

یکی از کاربردهای پرینتر سه‌بعدی استفاده از آن برای تولید طلا و جواهر است که دو روش برای این منظور وجود دارد. در روش اول نمونه رزینی یا مومی را از روی محصول‌هایی می‌سازند و آن را به صورت دقیق ریخته‌گری می‌کنند و در روش دوم پرینتر سه بعدی به‌صورت مستقیم در تولید طلا، نقره و … استفاده می‌شود. پرینتر سه بعدی مورد نیاز در ساخت طلا و جواهر به‌صورت مستقیم SLM نام دارد که هزینه‌ای بالا دارد و فعالان این بخش ترجیح می‌دهند با ریخته‌گری دقیق محصول مورد نظر را تولید کنند.
پرینت سه بعدی
پرینت سه بعدی

مدل سازی سریع در پرینت سه بعدی

مدل سازی سریع که نتیجه پرینتر سه بعدی خواهد بود به افراد و کارخانجات کمک می کند ایده های خود را سریع تر از هر زمان به واقعیت تبدیل کنند. با این روش این افراد ابتدا با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی ساز، نمونه خود را طراحی می کنند و در نهایت محصول واقعی را در دستان خود خواهند گرفت، با این روش محصول تولیدی قابل ارزیابی و امتحان کردن خواهد بود.

کاربرد پرینت سه بعدی در مدل سازی معماری

با پرینت سه بعدی قادر به ساخت سریع تر جزئیات ساختمان و ماکت های بادوام خواهید بود که طراحی های مختلفی دارند. این تکنولوژی با کمک به معماران و شرکت های مربوطه، ماکت هایی بادوام را از روی مدل های طراحی شده خواهند ساخت که به نتیجه کار کمک بسیاری می کنند.

کاربرد پرینت سه بعدی در ورزش

از آنجا که پرینتر سه بعدی هزینه‌ها و زمان تولید را کاهش می‌دهد و امنیت را افزایش می‌دهد، سفارشات آن در بخش‌های مختلف از جمله بخش ورزشی زیاد شده است. از این فناوری برای ساخت تجهیزاتی نوآورانه استفاده می‌شود و در فعالیت‌های ورزشی زیادی کاربرد دارد. هدف از استفاده از پرینت سه بعدی در روزش بهبود رقابت و نوآوری است. یکی از کاربردهای آن در زمینه ورزشی در جام جهانی بوده است. بعد از اینکه ورزشکاران محدودیت‌های خود را در برخی توانایی‌های فیزیکی درک کردند، عملکرد بهتر خود را در استفاده از تجهیزاتی بهتر یافتند. از این فناوری در جهت بهبود تجهیزات ورزشی، کفش ورزشی و پروتزهای ورزشی استفاده می‌شود. به‌طور مثال کفش سه بعدی شده آدیداس از بازیکنان در برابر آسیب محافظت می‌کند و تأثیرات فراوانی در ورزش دارد.

نظر دهید
میانگین نظرات
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کمک نیاز دارید؟ تماس از طریق واتساپ