کاربرد پرینت سه بعدی در ماکت سازی

آشنایی با مزایای پرینت سه بعدی در ساخت ماکت‌های معماری

امروزه مزایای ساخت انواع ماکت‌های معماری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، آن را به یک روش بدون جایگزین در این حرفه تبدیل کرده است. سرعت‌بالای ماکت‌سازی به کمک پرینتر سه بعدی، توانایی پیاده‌سازی دقیق‌تر جزئیات ماکت، صرفه اقتصادی بالا، شکل ظاهری و رنگ‌آمیزی جذاب‌تر ماکت‌های ساخته‌شده باپرینت سه بعدی ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های این روش است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی بیشتر این تکنولوژی و کاربرد آن در معماری به مزیت‌های ساخت ماکت با پرینت سه بعدی بپردازیم.

چگونگی ساخت ماکت با پرینتر سه بعدی

درواقع پس از پیدایش تکنولوژی پرینت سه بعدی با استفاده از پرینترهای مخصوصی که با همین نام شناخته می‌شوند، استفاده از آن در ساخت ماکت‌هایی که برای نمایش طرح‌های معماری کاربرد دارد به‌سرعت متداول شد. پرینت سه بعدی یا به‌عبارت‌دیگر ساخت افزایشی، فرآیندی است که در آن قطعات مختلف سه بعدی را از یک فایل آماده‌شده و دیجیتال می‌سازند. مراحل ماکت‌سازی به کمک پرینترهای سهبعدی شامل ۴ مرحله کلی می‌باشد. این مراحل شامل، طراحی ماکت یا طرح مدنظر در یک نرم‌افزار مخصوص (۳DMAX، اتوکد و یا سایر نرم‌افزارهای مربوط)، انتقال و بارگذاری طرح ماکت بر روی پرینتر سه بعدی و انجام عملیات اسلایس، چاپ ماکت و درنهایت عملیات پس از چاپ می‌باشد. ازجمله عملیاتی که پس از چاپ قطعات ماکت انجام می‌شود می‌توان به رنگ‌آمیزی، تمیزکاری و چسباندن قطعات اشاره کرد.

پرینت سه بعدی
پرینت سه بعدی

مزیت‌های ساخت ماکت به کمک پرینتر سه بعدی

در ماکت‌سازی با روش پرینت سه بعدی، توانایی ساخت اجسام با حجم بسیارکم و ابعاد تقریبی ۲۵۰میکرون امکان‌پذیر است. این توانایی باعث می‌گردد ماکت ساخته‌شده دارای جزئیات دقیق‌تر در شکل ظاهری باشد و لذا تأثیرگذاری بیشتری نیز بر بیننده دارد. ماکت‌سازی با پرینتر سه بعدی، ساخت انواع ماکت‌های پیچیده را به‌کاری بسیار آسان تبدیل می‌کند. در پرینت سه بعدی ماکت می‌توان ضمن رنگ‌آمیزی دلخواه قطعات پرینت شده از مواد اولیه رنگی نیز استفاده کرد. زمان و هزینه صرف شده جهت ساخت ماکت با این روش بسیار کمتر از روش‌های دیگر می‌باشد. به دلیل کمک گرفتن از نرم‌افزار و ساخت اتوماتیک قطعات با استفاده از پرینتر، فرآیند مقیاس سازی به‌سادگی انجام می‌شود. چاپ با پرینتر سه بعدی قابلیت تکرارپذیری دارد و درواقع می‌توان با استفاده از این روش بدون صرفه زمان اضافی، چندین نسخه از ماکت طراحی‌شده را چاپ کرد.

پرینت سه بعدی
پرینت سه بعدی

قابلیت ویرایش در ماکت‌های ساخته‌شده با پرینتر سه بعدی

یکی از عمده مشکلات معماران در ساخت انواع ماکت، اصلاح، ویرایش و دوباره‌سازی آن طبق نظر کارفرما یا مشتری است. یکی از عمده برتری‌های ماکت‌سازی با این روش نوین یعنی با کمک پرینتر سه بعدی نسبت به روش سنتی ساخت ماکت، رفع مشکلات این‌چنینی می‌باشد. همان‌گونه که قبلاً اشاره شد، در مرحله اول ماکت‌سازی با این روش، مهندسین طراح و معمار به کمک یک نرم‌افزار طرح موردنظر برای ماکت خود را پیاده‌سازی می‌کنند. لذا زمانی که نیاز به ویرایش ماکت ساخته‌شده باشد، تنها کافی است طرح اولیه توسط مهندس ویرایش گردد و دوباره جهت چاپ و پرینت سه بعدی به دستگاه پرینتر ارسال گردد.

تصویر

پرینت سه بعدی
پرینت سه بعدی

مزیت‌های ساخت ماکت به کمک پرینتر سه بعدی نسبت به روش سنتی

ساخت ماکت به کمک پرینت سه بعدی نسبت به ساخت ماکت توسط روش سنتی و معمول آن درگذشته برتری‌های محسوسی دارد. به‌طور مثال کیفیت ارائه یک ماکت ساخته‌شده با روش سنتی محدودیت‌هایی ازلحاظ دقت و پیاده‌سازی جزئیات دارد باوجودی که در پرینت سه بعدی تقریباً کوچک‌ترین جزئیات را می‌توان پیاده‌سازی کرد. به‌طور میانگین ساخت ماکت با روش سنتی به ۶ روز زمان نیاز دارد که البته این زمان برحسب اندازه و ریزه‌کاری ماکت بیشتر هم می‌شود، ولی به کمک پرینتر سه بعدی این زمان در حدود ۹ ساعت می‌رسد. دوام ماکت،‌ ثبات، وضوح جزئیات و انعطاف‌پذیری ماکت‌های ساخته‌شده با روش سنتی بسیار پایین‌تر از ماکت‌های ساخته‌شده با پرینترهای سه بعدی می‌باشد.

نظر دهید
میانگین نظرات
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کمک نیاز دارید؟ تماس از طریق واتساپ